Velkommen


søndag 28. august 2011

Rolig helg. Og muffinsfest!

Småsnuppene og jeg har en deilig og avslappende helg. Det passer i grunnen helt perfekt etter en lang og slitsom arbeids- og barnehageuke for store og små. Det er ikke bare-bare når mammaen begynner å jobbe igjen etter et helt år med permisjon! Det skaper ganske store forandringer for alle mann, kanskje spesielt for minstesnuppa, som har hatt mammaen for seg selv om dagene kjempelenge nå. Det er jo ikke så lett for så små kropper å skjønne akkurat hvorfor de må være i barnehagen og ikke hjemme lenger, selv om det går fint med den nye barnehagesnuppa. Men forandringer merkes også for den litt større snuppa, som er vant med rolige, late morgener, korte dager i barnehagen og fridager ofte. Nå er det litt hardere bud for den tøtta også. De venner seg nok etterhvert, for sånn er det jo bare! Før eller senere må jo mor tilbake i jobben. Da er det godt med en rolig helg der vi bestemmer tempoet helt selv og kan bake muffins når vi vil!


Noen av muffinsene vi laget. De ble ganske fort spist opp!


Rester av muffinsfesten..


Fornøyd muffinsjente! Den minste muffinsjenta ble så trøtt av baking og muffinsspising at hun la seg i vogna..


Nam nam, det ble skikkelig gode muffins. Vi brukte en oppskrift jeg har tatt fra et nummer av Mamma som er fra tidligere i vår. Her er oppskriften, for den som vil prøve :)

(Litt sunnere) muffins

3 egg
2 dl sukker
125g smør
1 dl melk
2,5 dl hvetemel
0,5 dl havregryn
1,5 ts bakepulver
1 ts kardemomme

190 grader i 15-20 minutter.


Ettersom jeg er glad i å bake, er det fint med ei litt sunnere muffinsoppskrift. Det skader jo heller ikke for de små! Og disse smaker kjempegodt når de er nystekte. Det går an å bytte ut noe av sukkeret med bananer. Jeg gjorde det sist, og det var godt, men for min del synes jeg det var litt mye banansmak. Da går det heller an å ha litt banan i noen av formene, hvis man vil. I dag byttet jeg ut litt av hvetemelet med fullkornshvetemel (ca 0,5 dl), tok litt mindre sukker i (1,5 dl) og hadde litt rosiner og rundt 80 g grovhakket Dronning kokesjokolade i røra. Nam!
Fin søndag til dere! 

7 kommentarer:

  1. Ei travel men trivelig helg er snart slutt.
    KJenner det er litt greit å tenk på at vi ikke har mange planer neste helg - iallefall ikke foreløpig..
    Men det ser nå ut som dokk har hatt ei trivelig helg dokk og..Muffins er nam, nam
    Og trappa - den tror jeg blir bare lekker!:-)
    Ha ei fin uke.
    Klem Mari Johanne

    SvarSlett
  2. Det er en overgang, ja, både for mor og barn. Jeg har vært hjemme i to år, men er nå tilbake på jobb, og vesla har begynt i barnehage.
    Muffinsene dine ble fine!

    SvarSlett
  3. Sånt er en overgang, ja. Men det blir sikkert stas med nye lekekamerater, sånn etterhvert!

    SvarSlett
  4. Jada, det går seg til etter hvert! Snuppa trives allerede i barnehagen. Men litt uvant blir det vel å være en stund framover for alle :) tror både trappa og førsteetasjen blir bare lekker, Mari Johanne! Hørtes herlig ut å ha vært hjemme i to år med vesla, Pia. :)

    SvarSlett
  5. Hallo!
    Nå har jeg ventet på innlegg fra deg,og så har det ikke kommet noe og jeg lurte på om alenehjemmetilværelsen hadde tatt knekken på deg.
    Men du er jo her!
    Og skriver!
    Åhr...
    Har litt å ta igjen, ser jeg.
    Muffins er digg, forresten.
    Lenge siden..
    :)

    SvarSlett
  6. Hørtes ut som noen deilige muffins! ...Ja, kan tenke meg det er litt av en overgang for alle mann når mammaen plutselig ikke er hjemmeværende lenger!
    ho-ho-ho:D Ja, ung som bare det! ...ja så var et ikke meningen da. Men jeg kunne jo aaaaldri vært foruten disse gullungene nå!
    ønsker dere en fin dag! :) Klemmer

    SvarSlett
  7. Hihi! Jeg er her ja! Bare ikke hver dag :) herlig med gullunger da :)))

    SvarSlett

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar!