Velkommen


lørdag 28. juni 2014

Tacotårn

I kveld bestemte jeg meg for å lage en kvelds inspirert av DedicationKristine, nemlig tacotårn!

Mannen min og jeg liker nemlig, som mange andre, en ekstra god kvelds om lørdagene. Da har vi gjerne spist risengrynsgrøt til middag sammen med barna, og er klar for litt mer "matnyttig" mat når det blir kveld :)


Den opprinnelige oppskriften finner du her, men her er oppskriften slik jeg lagde retten:

3 tortillalefser
 (jeg brukte SantaMaria fullkorn maistortillalefser, liten variant)
400 g karbonadedeig 
1/2 rødløk
2 hvitløksfedd
1 boks hakkede tomater
1 boks maiskorn
Hjemmelaga tacokrydder (se lenger ned i oppskriften)

1 dl melk
1 ts maizena
100 g cottage cheese
1 eggehvite 
ca 150 g revet ost


Stek karbonadedeig, ha i løk og hvitløk og la det surre litt. Tilsett så tacokrydderet og hakkede tomater. Tilsett maisen til slutt. La dette småputre litt mens du lager den hvite sausen: Stivpisk eggehviten. Varm opp melka, den skal ikke koke. Tilsett maizena, deretter cottage cheese og eggehvite. Rør godt og ta av platen. 

Bruk en smurt, rund kakeform eller en annen form. Legg først kjøttsaus, så den hvite sausen, så en tortillalefse. Gjenta slik at det blir tre lag. Riv ost og ha på toppen, stek deretter i 15-20 minutter på 200 grader.



Nam! Ble i alle fall veldig fornøyd med resultatet selv, og ikke minst mett & god :)


Ovenfor nevnte jeg hjemmelaga tacokrydder. Dette er bare så mye bedre, og ikke minst sunnere enn ferdigmixen man kjøper i butikken (som er full av salt og diverse tilsetningsstoffer). Her er min variant:

1,5 ts spisskummin
1/2 ts cayennepepper
1/2 ts chilipulver
1,5 ts paprikapulver
salt, pepper




I dag har vi hatt en flott sommerdag her i nord. Vi har spist (nesten) alle måltider ute i sola, og jeg fikk en liten tur med bikkja sånn helt på tampen av dagen. Herlig! Håper du har hatt en fin lørdag.

Mange klemmer fra fru Uteng!

2 kommentarer:

  1. Ville heller kalt det en tacokake enn et tacotårn da, hehe! Fint vær her også, håper det kan holde seg en stund fremover :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir jo et tårn med taco! Var skikkelig godt :)

      Slett

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar!