Velkommen


onsdag 19. september 2012

Om å klare alt. Og om ikke å klare alt.

Jeg har så lyst til å klare alt. Til å være supermamma, superlærer, superhusmor, ja, kort sagt et supermenneske. Klare å jobbe fullt, være alene med omsorgen til to små i mange uker av gangen (seks, faktisk), ha et ryddig og shaina hus og være blid og opplagt selv. Og, ja, gravid.
 
Ser en superhusmor slik ut?
 
 
Du skjønner sikkert at realitetene ikke er fullt så rosenrøde. Jeg er ikke noen supermamma.  Langt fra noen superlærer. Og huset..vel..det kunne sikkert sett verre ut, men de gamle grensene for hvor mye hundehår og smuler jeg takler før jeg henter fram støvugern har måttet fare. Nå har jeg rett og slett ikke sjans. Vurderer hushjelp. Men er ikke helt komfortabel med den tanken..enda. (Tanken blir kanskje komfortabel etterhvert :)
 
I går ble det litt endring i den fastlåste og håpløse situasjonen. Ja, sånn føltes det til slutt. Jeg trodde at bare viljestyrken var der, så klarte jeg alt. Det var jo bare å kjøre på. Ikke svikte de andre, de som må trø til når jeg eventuelt blir sykemeldt. Ikke tenke på seg selv, men på alle andre... Forsøke å være et overmenneske. Legen min er heldigvis et klokt menneske som tok den avgjørelsen jeg ikke klarte å ta. Så nå er jeg sykemeldt en stund fremover. Og så får vi se.
 
I dag har jeg ligget på sofaen. Og føler meg som et nytt menneske. Hurra!
 
Ha en fin onsdagskveld!
 
 

10 kommentarer:

  1. Hei på deg!:)Det er nok ofte sånn at vi har lyst til å klare alt..være superkvinner!:)Så godt å høre at du fikk hjelp til å roe ned!For det er en god følelse når vi omsider greier å kaste superkvinnedrakten!:)Da er det lettere å se seg selv utenfra..at tilværelsen har vært altfor tøff.Jeg har kastet min superkvinnedrakt langt vekk, slik at jeg aldri vil finne den igjen!;);)God bedring og masse klemmer fra Else britt!:):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord :) synes det var en god ide å kaste superkvinnedrakten langt vekk! Det skal jeg også prøve på :) Ha en fin kveld. Klemmer fra Fru Uteng.

      Slett
  2. Jeg personlig er ikke så glad i begrepene "supermamma" og "superkvinne". Vi hører aldri om begrepet "superpappa"!? Hvorfor forventes det at kvinner skal være så "super", men ikke menn? Det skrives aldri om menn som skal ha et ryddig hus, servere mat laget fra bunnen av, være slank, ha lykkelige barn og selv være rolig og avbalansert.

    Ligg på sofaen du, med god samvittighet. Det er jo fakstisk veldig supert det som skjer inni magen din akkurat nå - selv om det sjeldent trekkes frem alene som en av "superoppgavene" en kvinne har av samfunnet.
    Klem <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, kjære Sofie, og du har så evig rett. Vi hører aldri om superpappaer (selv om menn nok føler press på områder de også). Jeg velger å tro at det rett og slett er fordi kvinner faktisk ER supre på mange områder. Men problemet kan være at mange (inkludert meg) ofte ikke føler seg bra nok. Stor torsdagskveld til deg!

      Slett
    2. Hehe, det skulle stå torsdagsklem :))))

      Slett
    3. Jeg er så enig, så enig. Men du ER bra nok, husk det :))

      Slett
  3. Så bra at det hjalp deg litt å ligge på sofaen!!Hvile er god medisin.Det er nok sunt å ta av seg supermammadrakten, den hører vel mest hjemme i eventyrland...

    SvarSlett
  4. Det er ikke rart at du ikke klarer alt, Marianne, det er det jo ingen som klarer! Godt at legen din skjønte at du trenger en pustepause... Og du, at du ikke "klarer alt" betyr ikke at du ikke er super! <3

    PS... Du er dessutenen ganske super lærer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åå, så koselig kommentar, Pantora, nå blei jeg gla! Fine ord :) Vet jo egentlig at man ikke kan klare alt, men har liksom en driv inni meg og må bare prøve, hvor idiotisk det enn høres ut. Håper du får en fin søndagskveld! Klem :)

      Slett

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar!