Velkommen


onsdag 25. mai 2011

Supermammaer


De fleste vanlige mammaer er supermammaer. De fleste uten å vite det selv, kanskje. De er snille, glade, lekne, passe strenge og morsomme mammer for barna sine. De er som regel også snille, glade, lekne, passe strenge og morsomme koner og samboere for mennene sine også. De er perfekte, i alle fall sett med sine barns og menns øyne. De fleste uten å vite det selv.
Hvis mange er som den undertegnede mammaen, altså meg, så vet de det ikke i det hele tatt. De streber rett og slett etter å være perfekte supermammaer, som alltid er glade, opplagte og greie, aldri kjefter uten grunn, har rent og pent hus, rene og pene barn og en lekker matrett på bordet hver dag i firetiden.
Omtrent slik.
Helst skulle også hagen ha vært aldeles nydelig å se på, uten ugress og høye, brune stilker som en gang var pene planter fra i fjor. Og mens vi er inne på det estetiske, skulle jo foruten nydelig å se på, også mammaen være slank og sprek og trene minst tre ganger i uka. Minst.
Hvis mange er som meg, har de alltid dette litt i bakhodet. Dette om å være perfekte supermammaer. Slanke. Brune. Pene. Overskuddsmammaer, som alltid har lyst til å lese en bok eller legge puslespill med barna sine. Som aldri sier "nei, det gidder jeg ikke, jeg er for trøtt. Jeg vil heller sitte i stolen min, jeg".
Jeg har en mistanke om at det ikke er bare jeg som har dette i bakhodet. Og mange, som meg, føler at de ikke strekker til på alle områder. Dette har vi forresten lest om mange steder. Dette om å ikke strekke til. Den har vi hørt før. Tidsklemma. Den har vi hørt om. Vi er slitne og leie av å ikke være perfekte. Men må vi være perfekte, da? Som jeg skrev innledningsvis, synes nok de fleste av mennene og barna at vi er perfekte. Perfekt er jo en individuell målestokk, for å si det slik. Vi må ikke være perfekte i allmenn målestokk. Det er helt greit å ikke være det!
Power to the houswives!
på bloggurat, så nå håper jeg at jeg kan få noen lesere av bloggen snart! Vil jo ha kommentarer, synspunkter og meninger! Kjedelig å bare blogge til seg selv :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar!