Velkommen


tirsdag 28. oktober 2014

Kanelboller og søskenbarntreff

Sist helg var den travleste helga på lenge for undertegnede med familie. Det var søskenbarn fra Drammen og Malangen. Det var stand-up med Bård Tufte Johansen. Det var tanter og onkler og treff for tidligere førskolebarn. Det var overnatting og henting hos besteforeldre. Det var bytur, julegaveshopping og kafe. Og det var selvfølgelig masse hygge.

At man klarer å presse så mye inn på én enkelt helg, er imponerende. Det må jeg bare si selv. Men så er det ikke så ofte at søskenbarn fra ulike deler av landet melder sin entré. Og da må man legge godsida og organisasjonsegenskapene til.


Når man treffer søskenbarn, må man ha godis. 

Uka fortsetter i travel modus. Det er kanskje likevel en liten mulighet for bakst i løpet av uka?
Da kan det jo hende at du velger disse kanelbollene. De er allerede bakt hjemme hos meg, og de ble veldig gode, selvfølgelig best varme og med litt melis på. Du velger selv om du går for den sunne varianten, eller om du vil lage vanlige kanelboller. Gode blir det uansett, det lover jeg!


Kanelboller

ca 1 l mel - jeg brukte havremel og fibra fullkornsmel
50 g gjær (for søte deiger)
2-3 ss sukrin gold (mer om du vil ha det søtere)
100 g smør
1,5 dl kesam (ikke den magreste)
3-4 dl ekstra lettmelk (du kan også justere med vann)

100 g smør, noen ss med sukrin gold og kanel til fyll
Evt 1 egg til pensling

Bland først det tørre. Smelt smør i en kjele og tilsett melk/vann og kesam. Varm til 37 grader. Bland med det tørre og elt til en smidig deig som heves i ca. en halv time. 

Rør sammen romtemperert smør, sukrin gold og kanel til fyllet. Kjevle ut deigen til en leiv på ca 20 x 45 cm (om nøvendig deler du deigen i to). Smør på fyllet og rull sammen til en lang pølse som du skjærer opp. Sett bollene til heving i ca en time. Pensle med egget før du setter i ovnen på 200 grader i ca ti minutter. Avkjøl på rist. 

Du kan selvfølgelig velge vanlig søtning, altså sukker. Jeg serverte mine lune med "ekte" melisblanding - nam! 

Slik ser de ut når de skal heve på stekebrettet

Slik ser de ut når de er ferdige.


Jeg synes disse ble veldig gode, og har "spart"noen i fryseren til en senere anledning. 

Ha en fortsatt fin uke, med eller uten kanelboller! 

1 kommentar:

  1. Ja, men hyggelig var det! For en fin gjeng! Klem

    SvarSlett

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar!