Velkommen


onsdag 12. desember 2012

Julegodter

Egentlig er det litt tidlig å begynne å lage julegodter, synes jeg, men hadde litt fløte jeg måtte få brukt opp, og så er det jo greit å ha noen spiselige gaver å gi bort, for en gangs skyld!

Denne oppskriften fant jeg i årets Kamille Jul under navnet Søte munnfuller:

225 g mørk sjokolade
1,5 dl fløte
1 ss sterk kaffe
1 ss konjakk
100 g melis
kakaopulver
1 plate mørk kokesjokolade
1 plate hvit kokesjokolade
Slik ble mine kuler seende ut. I Kamille var de ganske mye penere, men det er ikke så nøye ;)
Smelt fløte og sjokolade over vannbad og rør rundt til sjokoladen er helt smeltet. Rør inn melis, kaffe, konjakk og kakaopulver til en jevn masse. Sett deni kjøleskapet i minst to timer. Form til kuler. Smelt hvit og mørk kokesjokolade (hver for seg :) over vannbad og dypp kulene i sjokoladen. Sett kaldt. Må oppbevares kjølig.

Etter grundig smaksprøving av masse og ferdig reusltat, kom jeg frem til at de med hvit sjokolade var absolutt best!
Siden jeg er gravid følte jeg for å droppe konjakken, selv om det sikkert ikke hadde vært noe farlig. Kakaopulveret stod det lite om i selve instruksen i oppskrifta, og det står ikke noe nøyaktig mål heller, tok jeg ca to spiseskjeer.
Dette var dagens gjøremål, og passet fint ettersom minstesnuppa er forkjøla og hjemme fra barnehagen. Heldigvis er hun kvikkere nå og i fin form, så det blir barnehage i morgen, med luciafrokost og gode greier.
Ha en fin onsdags ettermiddag! Vi skal til ei (barnehage)venninne og ha juleverksted :)
Fru Uteng. 


3 kommentarer:

  1. Så koselig å gjøre:-) Så veldig godt ut! God ukeslutt, hilsen Rutherese:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig koselig :) god ukeslutt og helg til deg også snuppa :)

      Slett
  2. Ser for øvrig en feil i gjengivelsen av oppskrifta! Ikke lys kokesjokolade, men HVIT kokesjokolade!!!!

    SvarSlett

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar!