Velkommen


fredag 11. mai 2012

Avslutningsfredag. Og konfirmasjonshelg.

I dag var det siste undervisningsdag for årets norskkursstudenter ved høgskolen jeg jobber på. Så etter siste norsk basis-time hadde vi kaker, kaffe og musikk på klasserommet. Jeg hadde bakt denne kaken fra denne fine bloggen, og den forsvant på under tre minutter (bra Lina fra Ukraina hadde med sin gode spesialkake også) . Noen av studentene var imponerte bare av det faktum at jeg virkelig hadde bakt kake selv (baker de ikke i utlandet? ;), og alle var meget fornøyde med en smakebit av denne kaka.

Her har du oppskriften!

Marthas pærekake

Bunn:
2 egg
150 g sukker

Piskes sammen

40 g mel
1 ts bakepulver
100 g malte mandler
1/2 plate kokesjokolade - smeltes sammen med litt fløte (under 1 dl)

Stekes v 175 grader i ca 40 minutter.

La bunnen bli kald. Legg en boks hermetiske pærer over (ikke pærelaken). Pisk ca 3 dl fløte til krem og ha til slutt over denne sausen:

1 egg
1 dl sukker

Piskes

100 g margarin smeltes sammen med 1 pl kokesjokolade og 1/2 dl kaffe. 

Pisk dette sammen og sett i kjøleskap en stund. Sausen skal ikke være for fast eller for flytende når den helles over.



I morgen skal vi i konfirmasjon, og jeg har tilbydd meg å ta med kake. Jeg bakte liksågodt den gode pærekaken til dette formålet også, og håper på en like stor braksuksess i dette selskapet!

Illustrasjonsfoto. Dette er altså ikke pærekaken, men en tidligere egenproduksjon ;)


Det er forresten ikke til å komme forbi, dette vemodet over at et skoleår sammen med flotte studenter er over. Enda godt studentene har bestemt seg for å arrangere avslutningsfest etter skriftligeksamen og vil invitere alle lærerne sine!

God helg!

3 kommentarer:

  1. Det er flott å få være lærer for utenlandske studenter:)

    SvarSlett
  2. Fest på sin plass!

    Ha en fin nasjonaldag imorgen!

    SvarSlett
  3. Ja, det er veldig flott! Vi hadde en topp dag, og det håper jeg dere hadde også!

    SvarSlett

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar!