Velkommen


onsdag 26. oktober 2011

Mørketid

Så er den kommet igjen da, mørketiden. Mørkt er det, og mørkere skal det bli her oppe i nord. Jeg pleier å merke det "på kroppen" litt sånn plutselig, selv om det jo gradvis blir mørkere og mørkere utover høsten. Helt plutselig føles de mørke morgenene og ettermiddagene helt altoppslukende og lammende. Og det etter å ha bodd på samme breddegrad i 30 år (minus ett år litt lenger sør).

Mørketiden har startet


Litt sånn plutselig merker jeg det også på humøret - som år etter år, på samme tidspunkt om høsten, blir dalende, og går fra stort sett jevnt, godt humør til..ja, ikke så jevnt og godt lenger. Ikke noe alvorlig, altså, men nok til at jeg legger sammen to og to og går og henter lampa mi fra boden. Og den sitter jeg foran nå. I en uke, en halvtime om gangen. Så skal det være nok lys for meg for resten av mørketidssesongen :)

Sånn ser lampa mi ut. Bildet er hentet her!


Ha en fin onsdagsettermiddag!

6 kommentarer:

  1. Heldigvis er det mye å glede seg over når mørket setter inn. Den klare lufta, og høstfargene! (før de forsvinner i en går og trist november...) da kan man glede seg til jul. (men den slutter jo brått). Så noen deilige klare vintermåneder. Hvit snø gjør alt lysere. (Men straks snøen har lagt seg kommer mars med slaps og holke om en annen...) Ja, så den lampa kunne jeg definitivt trengt! Akkurat nå! :)

    Men livet er bra egentlig:) fin kveld til deg:)

    SvarSlett
  2. Ja, det er absolutt mye å glede seg over! Jeg liker høsten, og egentlig mørketida også, selv om den får meg til å føle meg sånn. Deilig at det går mot jul snart! Det er bare det at jeg trenger ei sånn lampe for å fungere i disse mørke tider.. :) har vært sånn siden jeg var 18, men glad jeg fant noe som funka! Det var egentlig poenget mitt :) ha en super dag!

    SvarSlett
  3. Så fint at du har noe som kan hjelpe deg i mørket :) Selv her nede hos oss så merker jeg at de mørke ettermiddagene og kveldene gjør noe med humøret. Men i år er jeg jo så heldig at jeg er hjemme i permisjon, så da får jeg virkelig nyte høsten og lyset på dagtid. God helg, og takk for at du stadig er innom hos meg og legger igjen noen ord! :)

    SvarSlett
  4. Ja, det er godt å ha noe som hjelper! Deilig med permisjon :) kos dere masse i helgen! Og takk selv for at du legger igjen kommentar hos meg :) det blir jeg veldig glad for!

    SvarSlett
  5. Åååh, jeg liker mørket (har kanskje sett litt for mye på Vampire Diaries og True Blood). Kan gjemme meg bort uten at noen ser meg. Elsker det. Bortsett fra at Roxy også kan det. Men hun er utrustet med både refleks og blinkende lys hver gang hun er ute så det pleier gå bra.
    Og seriøst lurt med dagslyslampe, du (for dere dødelige som trenger dagslys, liksom).

    SvarSlett
  6. Hehe, så bra at du liker mørket, Pantora :) som sagt er mørket for meg lammende. Begynner å kjenne virkninga av lampa nå. Hurra! :)

    SvarSlett

Jeg blir så glad hvis du legger igjen en kommentar!